Volgende week is het buitenlesdag!

Aankomende donderdag 27 april staat de zevende buitenlesdag van MOS! op de agenda.
Buitenklassen en andere groene zones bewijzen meer dan ooit hun nut. MOS roept de leerkrachten dan ook op om hun leerlingen een dag mee naar buiten te nemen.

Het belang van buitenles voor het kinderbrein werd reeds uitvoerig wetenschappelijk onderzocht. Leerlingen presteren beter met meer sport, spel, beweging en vrije speeltijd. Met meer buitenspel zouden ze zich beter gedragen in de klas en geconcentreerder taakjes kunnen maken. De positieve impact van les in de natuur blijft niet beperkt tot de leerlingen, ook de leerkrachten zelf ervaren dit positief. Ontdek hieronder een aantal voordelen van het buiten lesgeven.

  • Moetivatie wordt motivatie: Een buitenomgeving geeft meer mogelijkheid tot observeren en experimenteren, waardoor de leerstof als relevanter wordt gezien. Leerlingen zijn bovendien ook meer betrokken.
  • Goed tegen de stress: Je hartslag, bloeddruk en spierspanning dalen in een natuurrijke omgeving omdat kinderen meer hun gang kunnen gaan en zich minder moeten verzetten tegen prikkels.
  • Meer voldoening voor de leerkracht: Onderzoek toonde aan dat buitenlessen zorgen voor een welgekomen afwisseling en meer veerkracht bij leerkrachten.

Op de website van MOS zijn er nog tal van andere voordelen te vinden..

Wat te doen tijdens een buitenles?

Er zijn heel veel mogelijkheden om een buitenles educatief in te vullen. Ter inspiratie vind je hier al een aantal lesideeën.

  • Loop bewerkingen: De leerkracht maakt op voorhand kaartjes met rekensommen op aan de ene kant en de oplossing aan de andere kant. De leerlingen worden onderverdeeld in teams van twee. Op de speelplaats staan bakken met klaartjes klaar. Op het startsignaal loopt de eerste leerling naar de bak en trekt een kaartje. Deze loopt terug naar zijn teamgenoot die de som oplost. Bij een juist antwoord mag de teamgenoot die net de som oploste een nieuw kaartje gaan halen. Het spel stopt wanneer elke som werd opgelost.
  • Werkwoordenparcours: De leerkracht print op voorhand plattegronden van het parcours uit. De leerlingen tekenen in groepjes de plattegrond na. Elke leerling krijgt een werkblad met daarop verschilende zinnen waarbij ze het werkwoord correct moeten invullen. Door het doorlopen van het parcours leren ze aan het einde de correcte schrijfwijze.
  • Schaduwen: Een zonnige dag is hiervoor vereist. De leerlingen worden verdeeld in tweetallen. Eén van de twee gaat in de zon staan, de andere zal tekenen met krijt. Ze tekenen eerst een cirkel rond de voeten en schrijven de naam van de leerling erbij. Daarna gaan ze met krijt rond de omtrek van de schaduw. Dit herhalen ze een aantal uur later, om de veranderingen van de schaduw te leren kennen.

Op klascement staan er nog tal van andere buitenlesopdrachten. 

Veel plezier!

Labels
Algemeen
Bijscholing
Oriëntatie
Wetgeving

« Terug

Sluiten