Schoolzwemmen onder druk: een gedeelde zorg

red zwemmen 2 brief.pngvrijdag 26 september 2025

Zoals de recente berichtgeving in de media duidelijk maakt, gaat het schoolzwemmen kopje onder. Het vastgelegde minimumdoel (“De leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen zwemmen zonder hulpmiddelen”) is onvoldoende, laat te veel ruimte voor interpretatie en betekent een achteruitgang in onderwijskwaliteit. Elke sportprofessional zal bevestigen: een kind dat zich veilig voelt in het water is daarom nog niet zwemveilig.

Als vakvereniging hebben wij op maandag 15 september een brief gericht aan minister van Onderwijs Zuhal Demir. Deze brief, die ondertekend werd door vrijwel alle hogescholen en universiteiten in Vlaanderen, vindt u hieronder terug. Wij wachten momenteel op een uitnodiging om hierover met de minister en haar kabinet in dialoog te gaan.

Ondertussen verschijnen in de media verklaringen die de minimumdoelen proberen te verdedigen als vooruitstrevend. Zo wordt aangehaald dat een kind “zonder hulpmiddelen” moet kunnen zwemmen. In de praktijk betekent dit echter niets meer dan een verduidelijking van wat zwemmen in essentie is: zich zelfstandig, zonder hulpmiddelen, kunnen voortbewegen in het water. Dit kan dan ook bezwaarlijk als vernieuwing worden beschouwd.

Ook het argument dat in het basisonderwijs zou worden ingezet op zelfredzaamheid in diep water, wordt niet weerspiegeld in de huidige eindtermen. Daarin is immers niet terug te vinden welke basisvaardigheden of omstandigheden noodzakelijk zijn om te spreken van waterveiligheid.

Verder werd aangehaald dat afstandszwemmen in het secundair onderwijs aan bod zou komen, omdat leren zwemmen meerdere jaren in beslag neemt. Helaas strookt dit niet met de realiteit; zwemmen maakt immers al geruime tijd geen deel meer uit van de eindtermen in het secundair onderwijs, wat wij als een gemiste kans beschouwen.

Tot slot lijkt de versoepeling van de minimumdoelen ingegeven door praktische en financiële bezorgdheden van (een deel van) de scholen. Als de onderwijskwaliteit afhankelijk is van de huidige mogelijkheden, dan missen we een fundamentele kans. De opdracht van onderwijs is net om minimumdoelen te creëren die ambitieus en toekomstgericht zijn.

De komende jaren investeert het departement Sport in extra zwemwater. Dit is een signaal om zwemmen opnieuw prioritair te maken binnen het onderwijs. Want één ding staat buiten kijf: kunnen zwemmen is van levensbelang.

Klik op onderstaande pdf om onze brief aan de minister te lezen.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Brief aan minister van Onderwijs ivm Minimumdoelen 2025.pdf106,2 kBapplication/pdfdownload

« Terug

Sluiten