Programma van Bijscholing Gooik

Bijscholing Gooik

Programma van Bijscholing Gooik

Op woensdag 11 maart:
9:00 - 10:30 Hockey2school
10:45 - 12:15 Multimove op school
  1. Van 9:00 tot 10:30

    Hockey2school

    Een praktisch uitgewerkte syllabus geeft leerkrachten LO en sportpromotors de mogelijkheid om de basistechnieken van de hockeysport aan te leren aan kinderen op een kindvriendelijke en speelse manier. Aangepaste hockeysticks en ballen zorgen daarnaast voor een veilige leeromgeving.

    De syllabus is zo opgebouwd dat de hockeylessen in iedere schoolomgeving/sporthal gegeven kunnen worden. Daarnaast zijn engagement, fair play, fun en spe(e)lplezier de basiswaarden van de hockeysport. Door zijn enorme technische diversiteit en snelheid verdient deze sport zeker en vast een plaats tijdens de lessen lichamelijke opvoeding, en dit zowel in het lager als in het secundair onderwijs.

  2. Van 10:45 tot 12:15

    Multimove op school

    Multimove biedt 3- tot 8-jarige kinderen een gevarieerd bewegingsprogramma aan, waarin de focus op de algemene ontwikkeling van vaardigheden ligt en een sporttak niet meteen herkenbaar is.

    Tijdens uitdagende bewegingssituaties in de Multimovelessen komen de 12 fundamentele bewegingsvaardigheden aan bod. Stuk voor stuk basisvaardigheden die een kind op jonge leeftijd moet verwerven om de motorische ontwikkeling te prikkelen en bevorderen. Alle bewegingen die een kind nu en later zal gebruiken, zijn hierop gebaseerd. De fundamentele bewegingsvaardigheden zijn cruciaal om op latere leeftijd sportspecifieke vaardigheden te leren.

    Multimove onderstreept het belang van een brede motorische ontwikkeling en kan de start betekenen van een gezonde en levenslange sport- en bewegingsparticipatie. Plezierbeleving staat hierbij centraal.

    Dit zijn ze alle 12: dribbelen, glijden, heffen en dragen, klimmen, roteren, slaan, springen en landen, trappen, trekken en duwen, vangen en werpen, wandelen en lopen, en zwaaien.

In de agenda

  1. 50ste BVLO studiedag

    14 nov

    Dit jaar vindt op vrijdag 14 november onze jaarlijkse BVLO-studiedag plaats in samenwerking met de Universiteit van Gent.

    Leerkrachten en studenten LO, trainers, sportmonitoren en sportfunctionarissen – kortom iedereen die gepassioneerd is door het doceren en organiseren van sportlessen - kunnen zich een volledige dag bijscholen in verschillende sportdisciplines onder leiding van vakspecialisten. We hebben een boeiend en gevarieerd programma samengesteld, voor elk wat wils dus!

  2. Snow(s)cool

    05 dec

    Staat jouw klas al te popelen om op wintersportklassen te vertrekken? Wil je graag jouw skills nog even bijstellen? We trekken er op uit naar Snowworld Antwerpen. 

    Wanneer: vrijdag 5 december 2025

    Naast het verfijnen van eigen ski- en/of snowboardvaardigheden, bieden we ook didactische tips aan om het aan te leren aan anderen. Je kan kiezen uit twee niveaus: beginner of gevorderd.

    Inschrijven kan vanaf nu!

  3. Winterstage 2025

    11 dec

    BVLO West-Vlaanderen en Howest organiseren de jaarlijkse Winterstage waar leerkrachten Lichamelijke Opvoeding nascholing kunnen volgen met als doelgroep lager en secundair onderwijs.

    De Winterstage gaat door op donderdag 11 en vrijdag 12 december 2025 in de Sport Innovatie Campus in Sport Vlaanderen Brugge.

    Lunch inbegrepen is in de deelnameprijs

Toon alle meetings

Nieuws

Praktijkrichtlijn ergonomie in het secundair onderwijs

praktijkrichtlijn-onderwijs.jpgoktober 2025 VerV, de beroepsvereniging voor ergonomie, lanceerde eerder dit schooljaar een nieuwe praktijkrichtlijn rond ergonomie in het secundair onderwijs. Lees verder

25% korting op gehoorbescherming

MEP2G_white_600x600.jpgoktober 2025 Tijdens de komende 50ste studiedag op 14 november in Gent introduceren we met trots een nieuw partnerschap! Lees verder

Schoolzwemmen onder druk: een gedeelde zorg

red zwemmen 2 brief.pngseptember 2025 Zoals de recente berichtgeving in de media duidelijk maakt, gaat het schoolzwemmen kopje onder. Het vastgelegde minimumdoel (“De leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen zwemmen zonder hulpmiddelen”) is onvoldoende, laat te veel ruimte voor interpretatie en betekent een achteruitgang in onderwijskwaliteit. Elke sportprofessional zal bevestigen: een kind dat zich veilig voelt in het water is daarom nog niet zwemveilig. Lees verder
Sluiten