Programma van Winterstage 2018

Winterstage 2018

Programma van Winterstage 2018

Dag 1, donderdag 13 december
9:30 - 11:00 Schermen@school
  Street Work Out
  freerunning beginners : Parkour Primitives
  Bike@school
  Funky Jazz
  Flag Football
  Ik neem niet deel
11:15 - 12:45 Tchoukball
  Street Work Out
  Freerunning gevorderen: Parkour Primitive
  Bike@school
  Hip Hop
  Flag Football
  Ik neem niet deel
14:00 - 15:30 Tchoukball
  panna concept + techniek voetbal
  Creatieve opwarmingen 3.0
  Didactisch pakket zwemmen
  Breakdance
  Innovaties in de sport
  Ik neem niet deel
Dag 2, vrijdag 14 december
9:30 - 11:00 Voeding in de sport
  Fit in stad
  Prentenboek als invalshoek voor de les bewegingsopvoeding
  Praktijkgericht aan de slag met de ondersteunende rol van feedbackgever
  MTV Dance
  Baseball
  Ik neem niet deel
11:15 - 12:45 De spelles: geeft een nieuwe impuls aan je gymles
  Bootcamp games Part 3
  Turn it on: beginners
  Jazzy showdance
  Baseball
  Ik neem niet deel
14:00 - 15:30 bewegingsintegratie sessie lager
  De spelles: geeft een nieuwe impuls aan je gymles
  Bootcamp games part 3
  Turn it on: gevorderden
  Streetdance
  Ik neem niet deel
  1. Van 9:30 tot 11:00

    Schermen@school

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Mathias Huybens

    In deze workshop gaan we een kijkje nemen binnen de schermsport. Schermen tijdens de les LO aanbieden aan uw leerlingen lijkt onhaalbaar maar wij, als Vlaamse Schermbond, willen dit mogelijk maken. Tijdens een  eerste deel schetsen we de verschillende specifieke schermstijlen. Binnen deze stijlen kan men de leerstof impliciet of expliciet aanbieden. Het andere onderdeel is meer praktijkgericht en verduidelijkt ons project.

    Opgelet: parallel met 44ste BVLO studiedag! 

     

    Link: www.vlaamseschermbond.be

  2. Van 9:30 tot 11:00

    Street Work Out

    Doelgroep: secundair onderwijs

    Lesgever: Remi Overstijns

    De deelnemers worden onderworpen aan een kennismakingssessie Calisthenics.

    Na een degelijke functionele opwarming gaan we verder met een workout voor het volledige lichaam in circuitvorm. Als er nog tijd over is gaan we verder met enkele dynamische groepsopdrachten die opnieuw het lichaam uitdagen. Er wordt afgesloten met een statische stretch voor het volledige lichaam. De training wordt ontworpen voor elk niveau, op die manier kan elke deelnemer op praktische wijze bijleren over Calisthenics en trainen op eigen lichaamsgewicht. Er worden tijdens de oefeningen ook steeds tips en tricks meegegeven.

     

    LINK: https://www.youtube.com/watch?v=0jwA7RDR2LQ

  3. Van 9:30 tot 11:00

    freerunning beginners : Parkour Primitives

    Doelgroep: Lager onderwijs

    Lesgever: Rosalie Coolkens 

    Parkour verwijst naar het overwinnen van obstakels op een vlotte manier. Deze populaire beweegvorm staat dichtbij de belevingswereld van jongeren waardoor je op heel wat enthousiasme kan rekenen bij het onderwijzen ervan. In deze sessie worden 12 lessen parkour geïllustreerd aan de hand van het Sport Educatie model. De sessie is gebaseerd op het boek Parkour Primitives van Rosalie Coolkens, Jasper Van Oost, Nicolas Vanhole & Peter Iserbyt. Er worden gedifferentieerde leerlijnen van verschillende parkourmoves uitgewerkt. Leerlingen werken in teams naar een parkourshow waarin verschillende moves worden getoond. Het wordt een totaalspektakel waarbij leerlingenteams gedurende meerdere lessen in competitie treden en waarbij leerlingen verschillende rollen (teamkapitein, materiaalmeester, coach...) vervullen. Je krijgt tegelijkertijd een lessenpakket aangeboden en de kans om zelf een aantal parkourmoves uit te proberen. Heb je zin om kennis te maken met deze coole beweegvorm? Toffe lesideeën nodig? Schrijf je zeker in!

    LINK: https://gompel-svacina.eu/product/parkour-primitives-praktijkboek/

  4. Van 9:30 tot 11:00

    Bike@school

    Doelgroep: lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Kenny Belaey

    Kenny en Wesley Belaey leren de leerkrachten alle skills en tricks van trial bike. Niet alleen aantrekkelijk voor je leerlingen, maar vooral ook handig in het dagelijks verkeer.

    Tijdens deze vorming krijg je de eerste stappen van tial bike onder de knie. Je leert allerlei moves zoals zoals de trackstand, de backweel hop en de bunny hop.

    Hiermee kan je in de lessen LO zelf creatief aan de slag. Het parcours kan je opstellen in de turnzaal en is toegankelijk voor iedereen.

    LINK: https://www.moev.be/projecten/bikeatschool

  5. Van 9:30 tot 11:00

    Funky Jazz

    Doelgroep: Lager onderwijs

    Lesgever: Fauve Couvreur

    Funky Jazz is een toffe combinatie met basistechnieken uit funk en jazzdance.   Het is een energieke dansstijl met gegarandeerd dansplezier voor jongens en meisjes van het eerste tot het zesde leerjaar.  Je leert basisbewegingen en een choreografie met de nodige differentiatie, toepasbaar in lager onderwijs. 

  6. Van 9:30 tot 11:00

    Flag Football

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgever: Joren Loockx

    Flag Football is een junior game van American Football, waarbij het tackelen wordt vervangen door het afpakken van linten, ‘flags’ genaamd. Dit maakt deze sport schoolvriendelijk en biedt een enorme waaier van mogelijkheden binnen het onderwijs. Tijdens deze nascholing zal er een opbouw onderwezen worden met spelspecifieke oefen- en wedstrijdvormen, waarbij de aanvallende posities van Flag Football bekeken worden. Dit heeft als doel om vlot tot spel te kunnen komen in een krachtige leeromgeving.

  7. Van 11:15 tot 12:45

    Tchoukball

    Doelgroep: Lager en secunadair onderwijs

    Lesgever: Rene Minten

    TCHOUKBALL is een "fair play"-spel en heeft een uitzonderlijke vormende waarde door zijn uniek spelverloop dat afwijkt van de andere sportspelen.

    TCHOUKBALL combineert de snelle balcirculatie uit het handbalspel met de souplesse van volleybalspelers en de spectaculaire reddingsacties van een doelverdediger uit het voetbalspel.

    Wij tonen u de snelle en spelnabije opbouw die bij jongeren zonder twijfel in de smaak valt. Spelbeleving staat daarbij centraal. We hebben slechts een half minuutje nodig voor de opstart...!!!

    TCHOUKBALL is een heerlijk wervelend sportspel waarbij twee teams van vijf spelers (met en) tegen elkaar spelen. Er kan gescoord worden door de bal via de trampoline op het speelveld te laten belanden. De tegenpartij tracht dat te voorkomen en gaat zelf in de tegenaanval.

     

    Tchoukballspel biedt uitzonderlijke kansen omwille van zijn unieke spelconcept, de fair play gedachte en de naadloze overgang naar de recreatieve sportbeoefening. Er is geen fysiek contact met de tegenspelers.

    Tchoukball speel je in de sportzaal, op een grasveld, op het strand of op een beachlocatie...

    Wij bieden verschillende varianten aan zo dat je in elke situatie aan de slag kan... ook wanneer je (nog) niet over het specifieke spelmateriaal beschikt!

    Waar wacht je op?

  8. Van 11:15 tot 12:45

    Street Work Out

    Doelgroep: secundair onderwijs

    Lesgever: Remi Overstijns

    De deelnemers worden onderworpen aan een kennismakingssessie Calisthenics.

    Na een degelijke functionele opwarming gaan we verder met een workout voor het volledige lichaam in circuitvorm. Als er nog tijd over is gaan we verder met enkele dynamische groepsopdrachten die opnieuw het lichaam uitdagen. Er wordt afgesloten met een statische stretch voor het volledige lichaam. De training wordt ontworpen voor elk niveau, op die manier kan elke deelnemer op praktische wijze bijleren over Calisthenics en trainen op eigen lichaamsgewicht. Er worden tijdens de oefeningen ook steeds tips en tricks meegegeven.

     

    LINK: https://www.youtube.com/watch?v=0jwA7RDR2LQ

  9. Van 11:15 tot 12:45

    Freerunning gevorderen: Parkour Primitive

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgever: Rosalie Coolkens 

    Parkour verwijst naar het overwinnen van obstakels op een vlotte manier. Deze populaire beweegvorm staat dichtbij de belevingswereld van jongeren waardoor je op heel wat enthousiasme kan rekenen bij het onderwijzen ervan. In deze sessie worden 12 lessen parkour geïllustreerd aan de hand van het Sport Educatie model. De sessie is gebaseerd op het boek Parkour Primitives van Rosalie Coolkens, Jasper Van Oost, Nicolas Vanhole & Peter Iserbyt. Er worden gedifferentieerde leerlijnen van verschillende parkourmoves uitgewerkt. Leerlingen werken in teams naar een parkourshow waarin verschillende moves worden getoond. Het wordt een totaalspektakel waarbij leerlingenteams gedurende meerdere lessen in competitie treden en waarbij leerlingen verschillende rollen (teamkapitein, materiaalmeester, coach...) vervullen. Je krijgt tegelijkertijd een lessenpakket aangeboden en de kans om zelf een aantal parkourmoves uit te proberen. Heb je zin om kennis te maken met deze coole beweegvorm? Toffe lesideeën nodig? Schrijf je zeker in!

    LINK: https://gompel-svacina.eu/product/parkour-primitives-praktijkboek/

  10. Van 11:15 tot 12:45

    Bike@school

    Doelgroep: lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Kenny Belaey

    Kenny en Wesley Belaey leren de leerkrachten alle skills en tricks van trial bike. Niet alleen aantrekkelijk voor je leerlingen, maar vooral ook handig in het dagelijks verkeer.

    Tijdens deze vorming krijg je de eerste stappen van tial bike onder de knie. Je leert allerlei moves zoals zoals de trackstand, de backweel hop en de bunny hop.

    Hiermee kan je in de lessen LO zelf creatief aan de slag. Het parcours kan je opstellen in de turnzaal en is toegankelijk voor iedereen.

    LINK: https://www.moev.be/projecten/bikeatschool

  11. Van 11:15 tot 12:45

    Hip Hop

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgever: Margau Mahau

    Hiphop is een populaire en actieve dansstijl op hedendaagje muziek, aansluitend op de leefwereld van de jongeren.  Zowel jongens als meisjes vinden dit een leuke dansstijl.  Je leert de verschillende mogelijkheden in muziek en hiphopstijlen bv. popping, locking, dancehall,... en een choreografie voor gegarandeerd dansplezier.

  12. Van 11:15 tot 12:45

    Flag Football

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgever: Joren Loockx

    Flag Football is een junior game van American Football, waarbij het tackelen wordt vervangen door het afpakken van linten, ‘flags’ genaamd. Dit maakt deze sport schoolvriendelijk en biedt een enorme waaier van mogelijkheden binnen het onderwijs. Tijdens deze nascholing zal er een opbouw onderwezen worden met spelspecifieke oefen- en wedstrijdvormen, waarbij de aanvallende posities van Flag Football bekeken worden. Dit heeft als doel om vlot tot spel te kunnen komen in een krachtige leeromgeving.

  13. Van 14:00 tot 15:30

    Tchoukball

    Doelgroep: Lager en secunadair onderwijs

    Lesgever: Rene Minten

    TCHOUKBALL is een "fair play"-spel en heeft een uitzonderlijke vormende waarde door zijn uniek spelverloop dat afwijkt van de andere sportspelen.

    TCHOUKBALL combineert de snelle balcirculatie uit het handbalspel met de souplesse van volleybalspelers en de spectaculaire reddingsacties van een doelverdediger uit het voetbalspel.

    Wij tonen u de snelle en spelnabije opbouw die bij jongeren zonder twijfel in de smaak valt. Spelbeleving staat daarbij centraal. We hebben slechts een half minuutje nodig voor de opstart...!!!

     

    TCHOUKBALL is een heerlijk wervelend sportspel waarbij twee teams van vijf spelers (met en) tegen elkaar spelen. Er kan gescoord worden door de bal via de trampoline op het speelveld te laten belanden. De tegenpartij tracht dat te voorkomen en gaat zelf in de tegenaanval.

     

    Tchoukballspel biedt uitzonderlijke kansen omwille van zijn unieke spelconcept, de fair play gedachte en de naadloze overgang naar de recreatieve sportbeoefening. Er is geen fysiek contact met de tegenspelers.

     

    Tchoukball speel je in de sportzaal, op een grasveld, op het strand of op een beachlocatie...

    Wij bieden verschillende varianten aan zo dat je in elke situatie aan de slag kan... ook wanneer je (nog) niet over het specifieke spelmateriaal beschikt!

    Waar wacht je op?

  14. Van 14:00 tot 15:30

    panna concept + techniek voetbal

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Martijn Debbaut

    Een panna is een beweging waarbij één voetballer de bal tussen de benen van de tegenstander door poort. De belangrijkste voorwaarde voor een geslaagde panna is dat de poortende speler zelf balbezit houdt na zijn beweging. Heel spectaculair en populair bij de kids.

    In deze sessie kan je samen met Martijn Debbaut (Freestyle voetballer) ontdekken wat je kan aanbrengen in de les bewegingsopvoeding rond voetbaltechniek: eenvoudige voetbaltricks worden stap voor stap opgebouwd via oefen- en spelvormen. Het uiteindelijke doel is een echte panna-contest organiseren waarbij de leerlingen 1 tegen 1 wedstrijden spelen. Het materiaal is meteen toepasbaar in de les LO en je gaat naar huis met enkele fascinerende tricks en moves waarmee je je leerlingen kunt verrassen.

     

    Link: https://www.youtube.com/watch?v=e1jizMCbif0

  15. Van 14:00 tot 15:30

    Creatieve opwarmingen 3.0

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Ruth Byl

    Opwarmen in het begin van een les of training is essentieel, dat is algemeen geweten. Er zijn heel wat leuke, uitdagende, soms ludieke oefeningen en spelvormen om de les te starten zodat de zin in bewegen er onmiddellijk in zit.

    Opgelet: parallel met 44ste BVLO studiedag! 

  16. Van 14:00 tot 15:30

    Didactisch pakket zwemmen

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: David De Wandel

    LEREN ZWEMMEN is een gebruiksvriendelijk hulpmiddel om elk kind watergewend, waterveilig en zwemvaardig te maken. LEREN ZWEMMEN bundelt in 5 lessenreeksen ruim 50 gedetailleerde lesvoorbereidingen en waterbestendige lesfiches boordevol praktische oefenstof en tips. Elke lesgever of leerkracht kan er dus meteen mee aan de slag.

    De lessenreeksen zijn de ideale voorbereiding op de ISB zwembrevetten (ISB, 2015) en zijn gebaseerd op de methodiek uit de opleiding Initiator Zwemmen (Vlaamse Trainersschool, 2016) en de Antwerpse Zwemschool (Vlaamse Zwemfederatie, 2016). Kortom, een handige en onontbeerlijke leidraad voor elke zwemlesgever in Vlaanderen.

    Referentie: Vandamme, G., & De Wandel, D. (2018). Leren Zwemmen: praktische leidraad. Merelbeke: Vlaamse Zwemfederatie.

  17. Van 14:00 tot 15:30

    Breakdance

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgever: Saar Vandoorn

    Je leert basisbewegingen breakdance op een haalbaar niveau voor jongens en meisjes van het secundair onderwijs. De aangeleerde choreografie kan je  gemakkelijk aanbieden tijdens de lessen Ritmisch-expressieve vorming.  Je leert de opbouw van een aantal basisbewegingen, die je kan gebruiken in het maken van een leuke choreografie. 

  18. Van 14:00 tot 15:30

    Innovaties in de sport

    Doelgroep: lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Griet Verbeke en Jorgi Swimberge

    Hoe geef je videofeedback? Wat zijn interactieve beweeggames? Welke innovaties kan je gebruiken in je sportlessen? Nieuwe technologieën leiden vaak tot een grotere beleving in de sport. Tijdens deze sessie kan je proeven van allerlei innovaties, aanwezig op de sportinnovatiecampus en krijg je ook uitleg hoe je bepaalde zaken kunt gaan toepassen bij jou op school.

    LINK: https://www.sport.vlaanderen/sportinnovatiecampus/sportinnovatiecampus/

  19. Van 9:30 tot 11:00

    Voeding in de sport

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgever: Laurens Wets

    Het belang van een goede vochtbalans en hoe die op peil te houden.

    Hoe kan je ervoor zorgen dat je voldoende gehydrateerd bent, en waarom is dit zo belangrijk? Tijdens deze workshop  proberen we met een onderbouwde en praktische benadering de drinkstrategie van jezelf en die van je leerlingen vorm te geven. Ontdek hoe je dit op een verrassend eenvoudige manier kan doen met de voedingsmiddelen die je in huis hebt.

  20. Van 9:30 tot 11:00

    Fit in stad

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Joktan Willem

    Deze sessie speelt in op de trend ‘outdooreducation’. Je wordt er geïnspireerd om diverse lessen te vertalen naar een minder voor de hand liggende sportlocatie, nl. stads(speel)pleintjes. Tijdens deze sessie doe je zelf heel wat oefeningen omtrent KLUSC en teambuilding, maar daarnaast word je ook gestimuleerd om creatief en oplossingsgericht naar locaties te kijken.

  21. Van 9:30 tot 11:00

    Prentenboek als invalshoek voor de les bewegingsopvoeding

    Doelgroep: Kleuter en lager onderwijs

    Lesgever: Gert Muylle

    De les bewegingsopvoeding met een prentenboek als basis:

    Het gebruik van prentenboeken in de kleuterklas gebeurt heel frequent. Tussen deze boeken zitten vaak boeiende beweegverhalen. Hoe breng je het prentenboek stap voor stap aan? Welke personages en verhaallijnen kunnen een meerwaarde betekenen in de les bewegingsopvoeding? In deze sessie gaan we aan de slag met een 3-tal concreet uitgewerkte praktijkvoorbeelden.

  22. Van 9:30 tot 11:00

    Praktijkgericht aan de slag met de ondersteunende rol van feedbackgever

    Doelgroep: secundair onderwijs

    Lesgever: Dave Brunet & Stefanie Verstraete

    In deze praktijksessie tonen we hoe we praktisch aan de slag gaan met de rol van feedbackgever in de praktijklessen van atletiek. We bespreken een leerlijn, passen het flipped classroom concept toe, integreren videofeedback en apps. Een sessie voor de leerkracht die meer wil halen uit zijn LO lessen.

  23. Van 9:30 tot 11:00

    MTV Dance

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgever: Valerie Burm

    Dansen zoals in de videoclips op TV? Geen probleem , met de nodige hippe muziek en coole moves swingen en shaken we erop los! And don’t forget to have some fun too ...

  24. Van 9:30 tot 11:00

    Baseball

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Bert Swinnen

    Tijdens deze sessie krijg je inzicht in de spelvormen van de deelaspecten softbal om tot een goede eindvorm in minispel te komen.

  25. Van 11:15 tot 12:45

    De spelles: geeft een nieuwe impuls aan je gymles

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Matthijs Jansen

    In een spelles moet iedereen bewegen en ook kunnen bewegen! Zeker nu bewegen zo’n hot item is, klinkt het simpel en logisch. Toch blijkt het voor velen in de praktijk erg lastig om leuke, inspirerende spellen te spelen waarbij er wordt voldaan aan deze criteria. Sinds 2017 heeft De Spelles daarom een concept ontwikkeld waarbij wordt voldaan aan deze eisen. En met succes, ruim 80.000 mensen volgen De Spelles al op social media.

    Tijdens deze sessie vertelt Matthijs aan de ene kant over zijn mindset, over het concept van De Spelles en hoe hij de spellen ontwerpt. Dit doet hij door theorie en praktijk te combineren, waardoor het vooral een actief leermoment wordt waarin iedereen de nieuwe inspiratie kan toepassen in de lessen. Maar het is ook mogelijk om gewoon lekker actief bezig te zijn met allerlei leuke spellen! En daar draait het in principe om: leuke spellen voor iedereen!

     

    Link: www.despelles.nl

  26. Van 11:15 tot 12:45

    Bootcamp games Part 3

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Matthias Deloof

    Bootcamp Games Part 3 - Verwacht je opnieuw aan een gevarieerde en uitdagende oefensessie waarbij we op eigen lichaamsgewicht spelenderwijs aan onze conditie werken! Kant-en klare oefenstof gegoten in een overzichtelijke syllabus waarmee je onmiddellijk aan de slag kan! Tot dan! (nieuwe inhouden in vergelijking met 2017)

  27. Van 11:15 tot 12:45

    Turn it on: beginners

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Robin De Vil & Bart Thijs

    Vind jij turnen fantastisch en wil je in het turnen grenzen verleggen? Turn IT on geeft de perfecte oplossing. In dit boek werken de auteurs Bart Thijs en Robin De Vil via bewegingsfamilies een logische turnopbouw uit met focus op sprongen. Steunen, rotaties en slingeren komen in een ander boekdeel aan bod. De auteurs hechten veel belang aan een speelse, gevarieerde én veilige aanpak van de spel- en oefenvormen. Ze kijken over de muur van de turnzaal en gaan ook freerunnen.

    Vanuit hun jarenlange ervaring en tomeloze plezier in het turnen dompelen de auteurs je onder in het brede spectrum van recreatief turnen en freerunnen. Ze geven antwoorden op de meest uiteenlopende vragen die je je als lesgever, trainer of begeleider al eens gesteld hebt, zoals: hoe motiveer je je deelnemers? Hoe ga je om met niveauverschillen en grote groepen? Hoe zorg je voor een snelle succesbeleving, zowel individueel als in groep? Leg je graag de link naar andere sporten? Wil je je deelnemers zelfstandig maar toch gestructureerd laten werken?

    Turn IT on! Dat willen we iedereen aanraden, of je nu lesgeeft in het basis- of secundair onderwijs, of trainingen begeleidt in de turnclub of een recreatieve vereniging. Met Turn IT on. Turnen en freerunnen vanuit sprongen ga je off- én online aan de slag. De vele foto’s en zaalopstellingen nemen je onmiddellijk mee in de oefeningen. En de filmpjes, die via QR-codes scanbaar zijn met smartphone of tablet, helpen je de bewegingen duidelijk aan te leren en te laten uitvoeren.

  28. Van 11:15 tot 12:45

    Jazzy showdance

    Doelgroep: secundair onderwijs

    Lesgever: Valerie Burm

    Met de oldschool jazzdance moves dansen we met en rond een stoel op een aanstekelijk deuntje. Gewoonweg dansplezier met een hoog showgehalte! Just try it and have some fun

  29. Van 11:15 tot 12:45

    Baseball

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Bert Swinnen

    Spelvorm van een eindspel softbal 5-5 met gebruik van kijkwijzers en rollenspel.

  30. Van 14:00 tot 15:30

    bewegingsintegratie sessie lager

    Doelgroep: Lager onderwijs

    Lesgever: Marie Vandebroek

    De navorming start met een theoretisch luik waarin de relatie tussen beweging en cognitieve ontwikkeling aan bod komt. Daarnaast zoomen we in op de verschillende types van bewegingsintegratie alsook de belemmerende en bevorderende factoren. Het theoretische luik wordt afgesloten met de thema’s welbevinden en betrokkenheid.

    Het tweede deel van de navorming focust op het integreren van bewegingsactiviteiten bij het bereiken van doelen (bijv. wiskunde, Nederlands, … ) in de lagere school. Dit gebeurt door het aanreiken van uitgewerkte praktijkvoorbeelden rond bewegingsintegratie die onmiddellijk geïmplementeerd kunnen worden in de eigen praktijk. Elke activiteit is op dezelfde manier opgebouwd. Naast de eindtermen worden bij iedere activiteit ook de manieren om te  variëren en differentiëren systematisch beschreven.

    Het doel is de deelnemers bewust te maken van de mogelijkheden van bewegingsintegratie in de eigen onderwijspraktijk. Aan de hand van de praktijkgerichte voorbeelden willen we aantonen dat beweging geïntegreerd kan worden in iedere klas, rekening houdend met de omgevingsfactoren.

  31. Van 14:00 tot 15:30

    De spelles: geeft een nieuwe impuls aan je gymles

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Matthijs Jansen

    In een spelles moet iedereen bewegen en ook kunnen bewegen! Zeker nu bewegen zo’n hot item is, klinkt het simpel en logisch. Toch blijkt het voor velen in de praktijk erg lastig om leuke, inspirerende spellen te spelen waarbij er wordt voldaan aan deze criteria. Sinds 2017 heeft De Spelles daarom een concept ontwikkeld waarbij wordt voldaan aan deze eisen. En met succes, ruim 80.000 mensen volgen De Spelles al op social media.

    Tijdens deze sessie vertelt Matthijs aan de ene kant over zijn mindset, over het concept van De Spelles en hoe hij de spellen ontwerpt. Dit doet hij door theorie en praktijk te combineren, waardoor het vooral een actief leermoment wordt waarin iedereen de nieuwe inspiratie kan toepassen in de lessen. Maar het is ook mogelijk om gewoon lekker actief bezig te zijn met allerlei leuke spellen! En daar draait het in principe om: leuke spellen voor iedereen!

    Link: www.despelles.nl

  32. Van 14:00 tot 15:30

    Bootcamp games part 3

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Matthias Deloof

    Bootcamp Games Part 3 - Verwacht je opnieuw aan een gevarieerde en uitdagende oefensessie waarbij we op eigen lichaamsgewicht spelenderwijs aan onze conditie werken! Kant-en klare oefenstof gegoten in een overzichtelijke syllabus waarmee je onmiddellijk aan de slag kan! Tot dan! (nieuwe inhouden in vergelijking met 2017)

  33. Van 14:00 tot 15:30

    Turn it on: gevorderden

    Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Lesgever: Robin De Vil & Bart Thijs

    Vind jij turnen fantastisch en wil je in het turnen grenzen verleggen? Turn IT on geeft de perfecte oplossing. In dit boek werken de auteurs Bart Thijs en Robin De Vil via bewegingsfamilies een logische turnopbouw uit met focus op sprongen. Steunen, rotaties en slingeren komen in een ander boekdeel aan bod. De auteurs hechten veel belang aan een speelse, gevarieerde én veilige aanpak van de spel- en oefenvormen. Ze kijken over de muur van de turnzaal en gaan ook freerunnen.

    Vanuit hun jarenlange ervaring en tomeloze plezier in het turnen dompelen de auteurs je onder in het brede spectrum van recreatief turnen en freerunnen. Ze geven antwoorden op de meest uiteenlopende vragen die je je als lesgever, trainer of begeleider al eens gesteld hebt, zoals: hoe motiveer je je deelnemers? Hoe ga je om met niveauverschillen en grote groepen? Hoe zorg je voor een snelle succesbeleving, zowel individueel als in groep? Leg je graag de link naar andere sporten? Wil je je deelnemers zelfstandig maar toch gestructureerd laten werken?

    Turn IT on! Dat willen we iedereen aanraden, of je nu lesgeeft in het basis- of secundair onderwijs, of trainingen begeleidt in de turnclub of een recreatieve vereniging. Met Turn IT on. Turnen en freerunnen vanuit sprongen ga je off- én online aan de slag. De vele foto’s en zaalopstellingen nemen je onmiddellijk mee in de oefeningen. En de filmpjes, die via QR-codes scanbaar zijn met smartphone of tablet, helpen je de bewegingen duidelijk aan te leren en te laten uitvoeren.

  34. Van 14:00 tot 15:30

    Streetdance

    Doelgroep: Secundair onderwijs

    Lesgevers: Annelies van Oost

    Binnen deze sessie komen de basisskills van Urban dance aan bod. Er wordt opgebouwd tot een combinatie, bruikbaar in het secundair onderwijs, waarbij er aandacht is voor differentiatie. (Nieuwe inhoud in vergelijking met vorige winterstage 2017).

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Jouw lidmaatschap dekt je wereldwijd 24/24u voor lichamelijke ongevallen. Ook ontvang je het driemaandelijks tijdschrift en kan je deelnemen aan alle BVLO-nascholingen aan kortingstarief.

Sluiten