Our Phone Number: +32 9 218 91 20 Our Email Address: info@bvlo.be

Programma van 43Ste BVLO studiedag

43Ste BVLO studiedag

Programma van 43ste Studiedag

Op maandag 20 november:
10:15 - 11:30 Hoogspringen (Secundair)
  Badminton: Spelenderwijs Badmintonnen (Secundair)
  Basketbal: Via meerderheidssituaties naar spelplezier (Lager)
  Minipop EHBO DEEL 1 (Lager en Secundair)
  Capoeira: een mix van gevechtssport en ritmisch bewegen (Lager en Secundair)
  Hoe conditioneel werken binnen de lessen LO ? (Secundair)
  Dans lift je op! (Secundair)
  Dansen met materiaal (Secundair)
  Kinderen en gevechtsport: KO of OK? (Kleuter en Lager)
  G-Sportkoffer: Een andere kijk op andersvaliden (Lager en Secundair)
  Nut van trainen met polar team-app (Secundair)
  HIIT in LO: Haal het maximale uit de LO-les (Lager-en Secundair)
  Challenge Games
  Give children a voice: ervaringen van leerlingen met bewegen.
11:45 - 13:00 Badminton : Van spel naar wedstrijd (Secundair)
  Al spelend de kneepjes ontdekken: Streethandbal (Lager)
  Minipop EHBO DEEL 2 (Lager en Secundair)
  Basketbal: Spel-in-zicht: Een kijkje in de opbouw biedt meer kansen (Secundair)
  Gymnastiek: Rotaties en sprongen (Secundair)
  Meester op de fiets (Lager)
  Time out tegen pesten , ook op school (Kleuter-Lager-Secundair)
  Gebruik van Smartgoals (Secundair)
  Mini Tennis: Leuke Spelvormen (Lager)
  Herziening van de actieve voedingsdriehoek (Kleuter, Lager en Secundair)
  De dierentuin van de yoga (Kleuter en Lager)
  Onderzoekende houding stimuleren in de les bewegingsopvoeding (Kleuter en Lager)
  New Games
  Beweging in wetenschap, Wetenschap in beweging
14:00 - 15:15 Spelvormen streethandbal in opbouw naar handbal (Secundair)
  Meerkamp op school (Lager)
  LO 2.0 Gebruik van multimedia in de les (Secundair)
  Seksueel grensoverschrijdend gedrag op school (Kleuter - Lager - Secundair)
  Tennis: Uitdagende spelvormen (Secundair)
  Herziening van de actieve voedingsdriehoek (Kleuter, Lager en Secundair)
  Yoga als rustmoment in de les (Secundair)
  Zwemmen zonder zwembad: Hoe pak ik dit aan? (Kleuter en Lager)
  Zwemmen met een beperking: jouw rol als leerkracht (Lager en Secundair)
  Zwemmen: nieuwe leerlijn (Lager- Secundair)
  Creatieve opwarmingen (Lager)
  Kan Jam (Lager-Secundair)
  Dansen doorheen de seizoenen (Kleuter-Lager)
  Schoolgrappling (Secundair)
  Werken met rollen in de les LO
15:15 - 16:00 Afhalen diploma's
  1. Van 10:15 tot 11:30

    Hoogspringen (Secundair)

    Met deze sessie proberen we het klassieke beeld van een les hoogspringen te doorbreken: een lange rij leerlingen die geduldig wachten om een sprong te mogen wagen. Op basis van het Play Practice-model van Alan Launder verhogen we de actieve leertijd en maken we de les aantrekkelijker, ook voor de fysiek zwakkere leerlingen. Daarnaast houden we ook rekening met een minimum aan ruimte en materiaal.

  2. Van 10:15 tot 11:30

    Badminton: Spelenderwijs Badmintonnen (Secundair)

    Badminton is de snelste indoorsport ter wereld, met een smash-record van 493km/u! Toch wordt het vaak gezien als een strandspelletje, om ter meest naar elkaar slaan. Hoe kunnen we onze leerlingen deze sport al spelend laten ontdekken zonder in te boeten in het technisch correct spelen?

    In deze sessie gaan we spelenderwijs basistechnieken aanleren en enkele verschillende spelvormen inoefenen om ze vervolgens zo mee te nemen naar onze klaspraktijk. Snel en veel succesbeleving ondervinden en vervolgens gaan differentiëren in technische elementen zorgen voor de FUNdamentals van badminton op school.

  3. Van 10:15 tot 11:30

    Basketbal: Via meerderheidssituaties naar spelplezier (Lager)

    Basketbal is een sport waar veel techniek en snelheid bij komt kijken. Er zijn verschillende dribbel technieken, schottechnieken en andere specialiteiten zoals het blokken, stelen en rebounden van de bal. Tijdens deze sessie overlopen we de basketbal fundamentals via spelvormen. Balplezier verzekerd!

  4. Van 10:15 tot 11:30

    Minipop EHBO DEEL 1 (Lager en Secundair)

    De eerste minuten na een hartstilstand zijn van CRUCIAAL BELANG. Een goede aanpak verhoogt de overlevingskans tot 50-70%. Eender wie kan het slachtoffer zijn van een hartaanval en meestal (in 8 op de 10 gevallen) gebeurt dit thuis. Als er zich iemand in de buurt bevindt, is snelle en doeltreffende hulp bieden zeer belangrijk. In deze workshop leren we de correcte stappen om de overlevingskansen van de persoon te verhogen.

    Opgelet deze sessie betreft 2 delen waaraan men moet deelnemen!

    http://www.minipop.be/nl/NLminipopformenseig.html

  5. Van 10:15 tot 11:30

    Capoeira: een mix van gevechtssport en ritmisch bewegen (Lager en Secundair)

    Capoeira is een sport, die vooral inspeelt op lenigheid, kracht en coördinatie. De sport vormt een mooie mix tussen gevechtssport en ritmiek. Het groepsgevoel is belangrijk, aangezien je naast individuele oefeningen, ook met de andere deelnemers 2-aan-2 oefeningen en vrij spel doet. De afwisseling en vele aspecten binnen één gevechtsdiscipline maakt dat Capoeira leerdoelen op een andere manier kan behalen.

  6. Van 10:15 tot 11:30

    Hoe conditioneel werken binnen de lessen LO ? (Secundair)

    De algemene fitheid en conditie is ver zoek bij ‘de jeugd van tegenwoordig’. Hoe brengen we de sedentaire jeugd weer op een leuke en verantwoorde manier aan het sporten?

    Concrete oefenstof en manier van aanpak staan centraal in deze sessie.

  7. Van 10:15 tot 11:30

    Dans lift je op! (Secundair)

    Hoe kan je moderne dans aanleren op school? Terwijl Hip hop een veel gekozen dans is, wordt modern vaak links gelaten. Tijdens deze workshop nemen we de hekelpunten onder de loep en met deze choreografieën krijg je alvast de smaak te pakken. 

  8. Van 10:15 tot 11:30

    Dansen met materiaal (Secundair)

    In deze sessie gaan we aan de slag met verschillende soorten materialen om zo een attractieve en leuke danschoreografie in elkaar te knutselen. We laten onze inspiratie de vrije loop. Naast een vaste choreografie is er ruimte voor eigen inbreng.

  9. Van 10:15 tot 11:30

    Kinderen en gevechtsport: KO of OK? (Kleuter en Lager)

    Gevechtssport geven aan kleuters en leerlingen is geen makkelijk onderwerp, maar wel eenvoudiger als je alles benaderd via het Ninja-thema. Zo krijgt bijvoorbeeld elke 5de jaars een kleuter van 3de kleuterklas toegewezen. De lesgever daagt hen beide uit met Ninja proeven. Ideaal om kinderen in je school te laten samenwerken en de gevechtsport te laten ontdekken.

  10. Van 10:15 tot 11:30

    G-Sportkoffer: Een andere kijk op andersvaliden (Lager en Secundair)

    De G-Sport koffer zit vol met leuke actieve spelletjes die je helpen ervaren hoe het voelt om even een visuele, motorische of gehoorbeperking te hebben. Tunnelzicht, gedeeltelijke gehoorbeperking of motorische beperking van de ledematen; we proberen om alles aan bod te laten komen en hoe je hier als leerkracht kan op inspelen. Onze sportwerker neemt je mee naar de wereld van G-Sport en leert je dingen ervaren waarin je zelf niet thuis bent.

  11. Van 10:15 tot 11:30

    Nut van trainen met polar team-app (Secundair)

    De Polar Team oplossing voor indoor teamsporten is speciaal ontworpen om je te helpen om jouw team bij indoor teamsporten te coachen of je leerlingen op te volgen. De oplossing bestaat uit een iPad app en compatibele Polar H7 hartslagsensoren.

    Polar Team is een app die nauwkeurig en in real-time de hartslagen van je teamspelers op het scherm weergeeft tijdens elke indoor sport – basketbal, ijshockey, volleybal en nog veel meer. Dankzij de objectieve gegevens over hartslagen kun je je spelers nog beter begeleiden. Je kunt zien wie vermoeid is, wie aan zijn of haar conditie moet werken en wie nog voldoende energie over heeft. Met deze app kan je het beste uit je leerlingen naar boven halen.

  12. Van 10:15 tot 11:30

    HIIT in LO: Haal het maximale uit de LO-les (Lager-en Secundair)

    Hoewel voldoende bewegen een belangrijk aspect is van een gezonde levensstijl en het heel wat gezondheidsvoordelen biedt, beweegt slechts één derde van de Belgen voldoende. Als leraar L.O proberen we het motto ‘levenslang bewegen’ aan te moedigen bij onze leerlingen. Een uniek en out of the BOX thema ‘High Intensity Interval Training’ kan heel wat fysieke voordelen opleveren. In deze sessie geven we jou een summiere uitleg , opbouw, tips & tricks mee om dit uniek concept te gaan integreren in jouw lessen LO ! Dit alles is mogelijk gemaakt door de Arteveldehogeschool te Gent en kan zowel gebruikt worden voor het lager als voor het secundair onderwijs.

  13. Van 10:15 tot 11:30

    Challenge Games

    Sportievak

    Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar allerlei spel- en sportvormen waarbij de deelnemers elkaar uitdagen. We nemen estafettespelen onder de loep waarbij we via allerlei opdrachten op zoek gaan naar de sportiefste deelnemer van de groep.
  14. Van 10:15 tot 11:30

    Give children a voice: ervaringen van leerlingen met bewegen.

    De Martelaer Kristine & MacPhail Ann
    Als leerkracht kunnen we, door goed te luisteren en te kijken naar hoe leerlingen zich in de les LO gedragen, beter begrijpen hoe kinderen zich voelen en wat hen (de)motiveert bij bewegen. Dit kan sporadisch en informeel gebeuren, maar er zijn ook technieken om dat op een kindvriendelijke wijze iets systematischer aan te pakken. Er worden concrete voorbeelden gegeven over hoe er aan kinderen (via tekeningen, multimedia enz.) een stem kan gegeven worden.
  15. Van 11:45 tot 13:00

    Badminton : Van spel naar wedstrijd (Secundair)

    Badminton is de snelste indoorsport ter wereld, met een smash-record van 493km/u! Toch wordt het vaak gezien als een strandspelletje om ter meest naar elkaar slaan. Hoe kunnen we onze leerlingen deze sport al spelend laten ontdekken zonder in te boeten in het technisch correct spelen?

    Via speelse oefenvormen leren we stap voor stap de basistechnieken aan voor leerlingen van het secundair onderwijs. We bekijken een summiere lesopbouw met voldoende progressie en regressiemogelijkheden. Tot slot geven we enkele organisatievormen mee om een geslaagde les badminton te doceren.

  16. Van 11:45 tot 13:00

    Al spelend de kneepjes ontdekken: Streethandbal (Lager)

    Handbal is één van de typische zaalsporten, die net als de andere indoor sporten gespeeld wordt binnen duidelijke reglementen, gestandaardiseerde terreinoppervlakte, doelen,… Dit impliceert al een zekere drempel om handbal te organiseren en te beoefenen.

    Om hieraan tegemoet te komen, ontwikkelde initiatiefnemer Lasse Boesen (Denemarken) in 2008 het concept streethandball. Het is een volledig nieuwe vorm van handbal met zijn eigen regels die laagdrempeliger kan gespeeld worden. Tijdens deze bijscholingen leren we kinderen de basis van (street)handbal aan zodanig dat ze in een later stadium naar het effectieve spel kunnen toewerken.

  17. Van 11:45 tot 13:00

    Minipop EHBO DEEL 2 (Lager en Secundair)

    De eerste minuten na een hartstilstand zijn van CRUCIAAL BELANG. Een goede aanpak verhoogt de overlevingskans tot 50-70%. Eender wie kan het slachtoffer zijn van een hartaanval en meestal (in 8 op de 10 gevallen) gebeurt dit thuis. Als er zich iemand in de buurt bevindt, is snelle en doeltreffende hulp bieden zeer belangrijk. In deze workshop leren we de correcte stappen om de overlevingskansen van de persoon te verhogen.

  18. Van 11:45 tot 13:00

    Basketbal: Spel-in-zicht: Een kijkje in de opbouw biedt meer kansen (Secundair)

    Basketbal is een sport waar veel techniek en snelheid bij komt kijken. Er zijn verschillende dribbel technieken, schottechnieken en andere specialiteiten zoals het blokken, stelen en rebounden van de bal. Tijdens deze sessie overlopen we de basketbal fundamentals via spelvormen. Balplezier verzekerd!

  19. Van 11:45 tot 13:00

    Gymnastiek: Rotaties en sprongen (Secundair)

    Gymnastiek is een technische sport waar heel wat durf en moed bij komt kijken. Hoe leer ik men leerlingen op een veilige en effectieve manier springen en roteren? We geven jou de opbouw mee van de verschillende rotaties en sprongen. Ook staan we geruime tijd stil bij progressies, regressies en de helpersfunctie voor leerlingen.

  20. Van 11:45 tot 13:00

    Meester op de fiets (Lager)

    Leren fietsen gaat niet vanzelf.  Fietsen vraagt oefening.  Fietsen in het verkeer vraagt ervaring.

    Als we kinderen willen voorbereiden op een veilige verkeersdeelname is het noodzakelijk dat we ze leren hoe ze zich het best gedragen in de verschillende situaties.

    Meester op de fiets beoogt de leerlingen fietsvaardiger te maken en de diverse motorische fietsvaardigheden aan te leren en/of verder ontwikkelen in een beschermd milieu. 

  21. Van 11:45 tot 13:00

    Time out tegen pesten , ook op school (Kleuter-Lager-Secundair)

    Tijdens de vorming kom je te weten hoe je een pestvrije omgeving kan creëren en gaan we samen op zoek naar een positief antwoord op pestgedrag. De vorming staat stil bij wat pestgedrag is, hoe het ontstaat, wat de risicofactoren zijn en met welke gevolgen de gepeste kampt.

    Verder krijg je er praktische tips hoe je kan werken aan een positieve, plezierige en tolerante omgeving waar iedereen meetelt en zichzelf kan zijn, en waar pesten geen kans krijgt om te groeien. Dit doen we aan de hand van de zes laagdrempelige TOP-acties: bewustwording, positief groepsklimaat, aanspreekpunt en meldingsprocedure, gedragscode, thematraining en gepaste reactie.

    Als afsluiter leer je via concrete voorbeeldcases hoe je gepast kan reageren op een pestincident en hoe je op lange termijn het pesten kan doen stoppen.

  22. Van 11:45 tot 13:00

    Gebruik van Smartgoals (Secundair)

    Scoren waar het lampje brandt. Deze interactieve mobiele doelen zijn overal te gebruiken, in de sporthal of buiten op het veld.

    Een set van SmartGoals doelen wordt uitgezet op het speelveld. De lampjes gaan branden waar er gescoord moet worden. Vervolgens gaan de lampjes van een ander doel branden, totdat er gescoord wordt. Een moderne manier om sporters interactief te laten te trainen. In deze sessie geven we jou de oneindige mogelijkheden weer hoe je aan de slag kan gaan met de smartgoals in jouw lessen LO.

  23. Van 11:45 tot 13:00

    Mini Tennis: Leuke Spelvormen (Lager)

    Hoe kan je mini tennis op een leuke en actieve manier in de les bewegingsopvoeding brengen? We gaan aan de slag met een interessante lesopbouw via spelvormen. Via deze spelvormen zal ook automatisch de juiste techniek aangeleerd worden. Fun gegarandeerd!

  24. Van 11:45 tot 13:00

    Herziening van de actieve voedingsdriehoek (Kleuter, Lager en Secundair)

    Het Vlaams Instituut Gezond Leven wil de theoretische aanbevelingen van onder andere de Hoge Gezondheidsraad omzetten in haalbare en praktische adviezen die de Vlaming kan helpen om gezonder te leven. 
    Via deze sessie verduidelijken we de gelijkenissen en de vernieuwingen die de herziene actieve voedingsdriehoek met zich mee zal brengen, en dewelke ook van belang zullen zijn op jouw school.

  25. Van 11:45 tot 13:00

    De dierentuin van de yoga (Kleuter en Lager)

    Via talrijke eenvoudige bewegingsspelletjes worden de kinderen uitgenodigd om op een ontspannen en plezierige manier bezig te zijn met hun lichaam en geest. We bekijken de opbouw van een sessie yoga, geven verschillende tips en speelse oefenvormen mee. Op deze manier ben je klaar om yoga te integreren in jouw klasje!

  26. Van 11:45 tot 13:00

    Onderzoekende houding stimuleren in de les bewegingsopvoeding (Kleuter en Lager)

    Kleuters hebben een onverzadigbare drang om nieuwe dingen te ontdekken en om te experimenteren. Wanneer je de fascinatie voor de wereld van het bewegen, de onderzoekende houding als leraar bewegingsopvoeding bij jonge kinderen kan voeden, leg je een basis voor later. Het onderzoekend denken en handelen bij jonge kinderen moet gestimuleerd worden om uiteindelijk de fysische wereld te leren begrijpen. We gaan op zoek naar verschillende werkvormen die de onderzoekende houding van jouw leerlingen kan stimuleren.

  27. Van 11:45 tot 13:00

    New Games

    Sportievak

    Poullball, tchouckbal & kinbal anders bekeken. Als leerkracht LO heb je vaak slechts een beperkt aanbod van materiaal en is het van belang vernieuwend uit de hoek te komen. Tijdens deze sessie proberen we met beperkt materiaal originele new games aan bod laten komen. We starten met een fitbal en werken de verschillende mogelijkheden uit.

  28. Van 11:45 tot 13:00

    Beweging in wetenschap, Wetenschap in beweging

    De onderzoekscompetentie en/of STEM-praktijksessie sport- en bewegingswetenschappen bieden een waaier aan mogelijkheden om leerlingen te motiveren de wetenschappelijke methode toe te passen op hun leefwereld. Na een zeer korte uiteenzetting van een visie op onderzoekscompetentie wetenschappen, gaan we vanuit de onderwijspraktijk na hoe we via sport en bewegingsgerelateerde onderwerpen vakoverschrijdend (STEM) de onderzoekscompetenties (wetenschappen) bij leerlingen kunnen ontwikkelen en verwezenlijken.
    Vervolgens gaan we vooral zelf aan de slag met het verwerven van data om deze dan te verwerken in eenvoudige Excel-toepassingen.
    Doel: De leerkracht (wetenschappen, wiskunde en LO) bewust maken van de opportuniteiten binnen beweging en sport om leerlingen te motiveren en te stimuleren richting wetenschappelijk denken en redeneren. Of hoe sport en beweging als middel kan gebruikt worden om wetenschappelijke principes beter te begrijpen en te integreren in het dagelijkse leven en de leefwereld van leerlingen.
  29. Van 14:00 tot 15:15

    Spelvormen streethandbal in opbouw naar handbal (Secundair)

    Handbal is één van de typische zaalsporten, die net als de andere indoor sporten gespeeld wordt binnen duidelijke reglementen, gestandaardiseerde terreinoppervlakte, doelen,… Dit impliceert al een zekere drempel om handbal te organiseren en te beoefenen.

    Om hieraan tegemoet te komen ontwikkelde initiatiefnemer Lasse Boesen (Denemarken) in 2008 het concept streethandball. Het is een volledig nieuwe vorm van handbal (uiteraard gebaseerd op het traditionele spel) met zijn eigen regels.

    In deze bijscholing leren we jou de kneepjes van het vak om zo op te bouwen naar het effectieve spel.

  30. Van 14:00 tot 15:15

    Meerkamp op school (Lager)

    Sinds de Olympische titel van Nafi Thiam is atletiek en meer bepaald de meerkamp aan populariteit aan het winnen in België. Leerkrachten geven al langer verschillende atletiekdisciplines tijdens hun lessen, maar hoe kan je nu meerkamp op een speelse manier aanbrengen bij jonge kinderen? Als bewegingsleerkracht, atleet en trainer geef ik inspiratie voor een fijne veelzijdige les!

  31. Van 14:00 tot 15:15

    LO 2.0 Gebruik van multimedia in de les (Secundair)

    De tablet kan de ideale partner zijn van elke trainer, coach of leerkracht LO! Met de juiste APPS kan je nog efficiënter gaan trainen! In deze sessie doorlopen we de ruime mogelijkheden die je kan gebruiken met de verschillende apps.

  32. Van 14:00 tot 15:15

    Seksueel grensoverschrijdend gedrag op school (Kleuter - Lager - Secundair)

    Wat doe je als een sporter foto’s heeft genomen van de meisjes onder de douche? Hoe bied je het meeste privacy maar bewaak je toch de orde in de kleedkamer? Kunnen er seksueel getinte mopjes gemaakt worden tijdens de training met kinderen en jongeren? Hoe ga je om met aanrakingen in de sport? Op al deze vragen biedt SPORT MET GRENZEN: Vlaggensysteem een antwoord. Het pakket bestaat uit een handleiding en 30 situaties die in de sport kunnen voorkomen.

  33. Van 14:00 tot 15:15

    Tennis: Uitdagende spelvormen (Secundair)

    Hoe kan je tennis op een leuke en actieve manier in de les lichamelijke opvoeding brengen? We gaan aan de slag met een interessante lesopbouw via uitdagende spelvormen. Via deze spelvormen zal ook automatisch de juiste techniek aangeleerd worden. Fun gegarandeerd!

  34. Van 14:00 tot 15:15

    Herziening van de actieve voedingsdriehoek (Kleuter, Lager en Secundair)

    Het Vlaams Instituut Gezond Leven wil de theoretische aanbevelingen van onder andere de Hoge Gezondheidsraad omzetten in haalbare en praktische adviezen die de Vlaming kan helpen om gezonder te leven. 
    Via deze sessie verduidelijken we de gelijkenissen en de vernieuwingen die de herziene actieve voedingsdriehoek met zich mee zal brengen, en dewelke ook van belang zullen zijn op jouw school.

  35. Van 14:00 tot 15:15

    Yoga als rustmoment in de les (Secundair)

    Elk kind heeft baat bij de ontspanning en de ontlading die yoga teweegbrengt. Yoga op school laat elk kind groeien op zijn of haar eigen ritme. Doordat yoga op school gegeven wordt, kun je als leerkracht een kleine pauze inlassen. Dit rustmoment zorgt ervoor dat de leerlingen ontspannen, maar tegelijkertijd nieuwe energie krijgen. Een groot voordeel daarbij is, dat men na een yoga sessie de leerstof veel beter kan opnemen. Via deze sessie geven we jou de skills & knowhow mee om een rustgevende yoga sessie te doceren.

  36. Van 14:00 tot 15:15

    Zwemmen zonder zwembad: Hoe pak ik dit aan? (Kleuter en Lager)

    Angst voor water neem je weg voor de zwemles begint. Terwijl meer en meer kinderen op zwemles gaan, zijn ze daar steeds minder op voorbereid. Ongeoefend in spel, en vaak nog met angst voor water staan ze aan de rand van het bad de leraar aan te kijken die het allemaal moet oplossen. Zwemmen zonder zwembad biedt een antwoord aan elke opvoeder die de kinderen zwemklaar naar de eerste zwemles wil brengen. Vakkundig onderbouwd, maar met een volledig stappenplan en een grote hoeveelheid spelvormen moedigt Tine Sleurs ouders en opvoeders aan om zelf de eerste stappen te zetten in de richting van zwemplezier en zwemveiligheid.

  37. Van 14:00 tot 15:15

    Zwemmen met een beperking: jouw rol als leerkracht (Lager en Secundair)

    Zwemmen is geschikt voor iedereen maar niet iedereen kan de zwemsport beoefenen. Zo hebben mensen met een beperking vaak moeite om op een goede manier met zwemmen bezig te zijn. Via deze sessie geven we jou een leerlijn mee om aan de slag te gaan met deze doelgroep. Verder geven we voldoende praktijkgerichte oefenstof mee die meteen integreerbaar zijn in uw volgende zwemlessen.

    Theoretische sessie! -Zwembad is niet klaar tegen onze studiedag

  38. Van 14:00 tot 15:15

    Zwemmen: nieuwe leerlijn (Lager- Secundair)

    Iedereen leert zwemmen, maar welke zwemslag het kind als eerste leert, is hierbij niet de belangrijkste vraag. Leer kinderen een techniek kiezen waarbij ze zich veilig en goed voelen. De motorische ontwikkeling en veiligheid in en rond het water staat voorop. Een kritische kijk op de klassieke leerlijnen en het ontwikkelen van een alternatieve leerlijn, met ‘watersafety’ als centraal gegeven, dringt zich op.

    Theorie les - Zwembad zal niet af zijn tegen onze studiedag!

  39. Van 14:00 tot 15:15

    Creatieve opwarmingen (Lager)

    Opwarmen in het begin van een les of training is essentieel, dat is algemeen geweten. Er zijn heel wat leuke, uitdagende, soms ludieke oefeningen en spelvormen om de les te starten zodat de zin in bewegen er onmiddellijk in zit.

  40. Van 14:00 tot 15:15

    Kan Jam (Lager-Secundair)

    KanJam is een interactief frisbee spel dat in Amerika al veel gespeeld wordt en in korte tijd aan grote populariteit heeft gewonnen in België. Bij KanJam is het doel om de frisbee in een soort ton (“Kan”) te werpen. Het spel wordt gespeeld met 2 tonnen die circa 15 meter uit elkaar staan. We leren jou het spel te spelen en geven jou een opbouw mee om Kan Jam te integreren in jouw klas!

  41. Van 14:00 tot 15:15

    Dansen doorheen de seizoenen (Kleuter-Lager)

    Dansen rond thema’s kan eenvoudig aangeleerd worden aan kinderen van het lager en kleuteronderwijs. De vier seizoenen keren elk jaar terug en kunnen dan ook een perfecte basis vormen voor een dansopdracht.

    Tijdens deze sessie komen de vier seizoenen aan bod en kan je de dansjes integraal toepassen in jouw klas.

  42. Van 14:00 tot 15:15

    Schoolgrappling (Secundair)

    Pubers dagen elkaar graag uit, ravotten graag, willen zich meten, gaan op zoek naar grenzen. We bieden je een les zelfverdediging aan waar ze zich maximaal kunnen uitleven en waar de veiligheid gegarandeerd blijft. De zelfverdediging werd verwerkt in spelvormen en een wedstrijdvorm die we SchoolGrappling noemen. Dieter Truyen schreef het Trek en duw handboek, "Het Dierenparadijs van het Jiu Jtsu" (uitgeverij PVLO).
  43. Van 14:00 tot 15:15

    Werken met rollen in de les LO

    Hoe kan je als leraar ondersteunende rollen zoals feedbackgever, maar ook die van coach, scheidsrechter, helper, choreograaf of kapitein op een haalbare en efficiënte manier in jouw lessen integreren? En
    wat zijn de voordelen, maar ook de valkuilen van het werken met ondersteunende rollen? Om deze vragen te beantwoorden bundelden vier lerarenopleidingen Lichamelijke Opvoeding van de associatie AUGent de krachten. In deze theoretische sessie reiken we het kader aan om met de ondersteunende rollen aan de slag te gaan. We omschrijven de vaardigheden, kennis en attitudes die leerlingen nodig hebben om de rol uit te voeren, en bespreken tegelijkertijd hoe je de rol kan opbouwen van gemakkelijk naar moeilijk. We
    lichten de stappen toe die je kan gebruiken om rollen uit te werken binnen je eigen praktijk en we geven
    ook tips over hoe je de rol kan begeleiden en evalueren. Dit alles wordt geïllustreerd met uitgewerkte praktijkvoorbeelden voor de rol van scheidsrechter in unihockey en de rol van feedbackgever in gymnastiek. We hopen jou zo inspiratie te bieden om zelf aan de slag te gaan in jouw dagdagelijkse praktijk.

Inschrijven

Sorry, de inschrijvingsperiode is voorbij.

Prijzen

Deelname studiedag: 68 euro (*)

Deelname studiedag studenten: 30 euro (*)

 * Dit is de prijs die je betaalt voor de Winterstage exclusief lidmaatschap.

Dit is de prijs die je betaalt voor de studiedag is exclusief lidmaatschap.

Jouw lidmaatschap dekt je wereldwijd 24/24u voor lichamelijke ongevallen. Ook ontvang je het driemaandelijks tijdschrift en kan je deelnemen aan alle BVLO-nascholingen aan kortingstarief.

Opgelet! Indien uw factuur moet gericht zijn aan een gemeentebestuur of school dient u dit vooraf op te geven! Indien wij de factuur moeten hermaken, wordt er een extra kost van 5 euro aangerekend!! 

Deel met anderen

Close